zaterdag 25 april 2015

Mijn examenjaar


Vandaag een persoonlijke artikeltje. Gewoon een kletspraatje over mijzelf!


Misschien weten jullie wel dat ik in mijn examenjaar zit. Vier jaar lang heb ik vmbo tl gedaan en serieus de laatste periode is nu aangebroken! Het enige wat ik nog moet doen is even mijn examen halen! Tja, even mijn examen halen zal het niet worden. Zo klinkt het lekker makkelijk haha maar dat is het dus niet. Naast dat ik moet leren voor mijn Centraal examen, ben ik ook druk bezig met aangenomen worden op een vervolgopleiding. Maar eerste even over mijn examen!

Afgelopen week had ik mijn laatste schoolweek. Mijn laatste schoolweek op de middelbare school ever. Bizar toch? Ik heb nu 2 weken meivakantie. Dit worden 2 weken vol met leren, en af en toe wat leuke dingen doen. Na de vakantie beginnen mijn examens verdeeld over 2,5 weken. Tot nu toe sta ik er goed voor, alleen maar voldoendes! Op 11 juni krijg ik te horen of ik gezakt of geslaagd ben. Super spannend dus!

Dan moet ik natuurlijk ook nog kiezen wat ik hierna wil gaan doen. Ik kan of naar de Havo doorstromen, of een mbo opleiding doen en een beroep leren. Voor dit laatste heb ik gekozen. Volgend jaar ga ik mbo Verpleegkunde doen! Eigenlijk weet ik al heel lang dat ik graag deze opleiding wil doen. Ik twijfelde nog wel erg over naar welke school ik wilde, aangezien ik keus heb tussen 5 scholen die allemaal bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Ik heb ondertussen al 2 intake dagen gehad en ik wacht nu op de brief waarin zal staan of ik wel of niet aangenomen ben. Ik heb testen moeten maken op die school en voor Nederlands had ik een 10 en voor rekenen een 6,8 . Goede hoop om aangenomen te worden heb ik wel. :)

Eigenlijk besef ik nog helemaal niet dat ik al een vervolgopleiding ga doen. Ik ben nog maar 15 jaar! Mijn leven veranderd best erg hierdoor natuurlijk, wat ik best spannend vind allemaal maar ook wel leuk!

Hoe heb jij de overstap van de middelbare school naar je vervolgopleiding ervaren?
En als je ook in je examenjaar zit, welke studie ga jij doen?

17 opmerkingen:

  1. In België is het echt een heel ander systeem! Hier moeten we effectief tot 18 jaar naar het middelbaar, en daarna kan je pas kiezen of je verder gaat studeren of niet. Het klinkt best spannend allemaal, en ik hoop echt dat je gaat slagen en aangenomen gaat worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig om het verschil te zien! Ik wist wel dat het in België anders was, maar dat het zo compleet anders was dat wist ik niet!

      Verwijderen
  2. Wat spannend! Vond je het niet super moeilijk om een vervolgopleiding te kiezen? Ik zit nu in de 4 Havo wat betekend dat ik volgend jaar ook examens ga doen.. Ik geloof het zelf nog niet helemaal want het gaat allemaal zo ongelooflijk snel. Ik zit te twijfelen over hbo-rechten maar daar ben ik nog niet over uit en wil ik misschien ook een artikel aan wijden. Maar even terug over jou haha. Zet hem op in de laatste periode! Ik heb in de laatste periode ook nog een toetsweek en daar kijk ik echt tegen op. Ik heb geen motivatie meer en gewoon geen zin meer in school. Heel veel succes met je examens en je bent vast toegelaten! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk wist ik al best lang dat ik de zorg kant op wilde, maar toen ik eenmaal moest kiezen twijfelde ik toch tussen de zorg kant en de welzijn kant. Toch heb ik besloten om te doen wat ik eigenlijk al heel lang wilde. Veel succes met je toetsweek!

      Verwijderen
  3. Super spannend een examen bij mij duurt het nog 3 jaar. Heel erg veel succes alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat spannend allemaal, Bij mij is het al een tijdje geleden dat ik op de middelbare school zat maar toch herken ik er best wel veel in, van mijn eigen ( 3 ) kinderen...2 van hun waren net als jij 15 jaar,en ik heb hen toen geadviseerd om een beroepsopleiding te gaan doen, En dat hebben zij ook gedaan en afgemaakt.
    ( beiden werken ook in dat beroep)..Ze vonden de overstap erg spannend,omdat het op het MBO natuurlijk wel weer iets anders gaat, dan op het VMBO...Zelf denk ik dat mensen er goed aan doen om voor een beroepsopleiding te kiezen en ik heb het vermoeden dat verpleegkunde een heel goede , maar vooral boeiende keuze is....succes met je examens, ik duim voor je...
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat spannend! Ik wens je heel veel succes met de examens en je vervolg opleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat klinkt allemaal super spannend! Het zou leuk zijn moest dit systeem ook in België ook van toepassing zijn ;) Ik wens je nu veel succes met je examens!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooeeh ik begrijp je helemaal! Ik heb dit jaar precies hetzelfde alleen dan vrijdag de laatste schooldag. Dan een weekje leren en 11 juni heb ik de uitreiking. Heeeel veel succes! Wij halen het examen wel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel erg veel succes met je examen! Niet te veel leren hea, in de vakantie. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt raar om te bedenken dat je volgend jaar al gaat studeren! Als ik 15 wordt (in November) moet ik nog 2,5 jaar. Ik zal voor je duimen 11 juni en suc6 met leren! Liefs Fenna (lifebyfenn.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik was ook 15 toen ik vorig jaar mijn mavo (vmbo tl) examen gehaald. Ik voelde me toen ook echt heel erg jong. Ik hoop dat het heel goed gaat. Neem dextro mee en water, als je dan bij je tweede examen echt geen zin meer hebt moet je even een dextro nemen, ik spreek uit ervaring hahaha! Na de vmbo tl ben ik havo gaan doen.
    Heel veel succes! liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heeeel veel succes. Ik ben volgend jaar pas aan de beurt na 6 jaar havo :(

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik woon ook in belgie en ik snap echt niets van dat schoolsysteem. Bij ons moet iedereen tot 18 jaar en je kan gewoon kiezen of je een hoge richting kiest of een beroepsvoorbereidende richting ofzo. Het is echt heel anders! Ik ben nu 14 dus ik moet nog 3 jaren naar de middelbare school. Zo anders! Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat spannend! Ik zit nu in de eerste van Havo! Ik weet nog aan het begin van de eerste dat ik 'm altijd helemaal streste als ik een toets had. Moet je na gaan hoe spannend een eindexamen is! Heel veel succes!

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen