woensdag 7 januari 2015

Puur geluk



Geluk. Wat is geluk nou eigenlijk? Dat is iets wat ik mij vaak afvraag. Soms hoor je iemand zeggen "Jij hebt echt geluk!". Hoe weet je dat nou? Wanneer heeft iemand geluk in zijn leven?


Soms kan alles je tegen zitten. Misschien gaan je ouders wel scheiden, ga je zelf scheiden of overlijdt iemand die je heel dierbaar was. Geluk is een gevoel. Een gevoel wat je in je kan hebben dat je gelukkig bent of soms helemaal niet. Toch is geluk erg belangrijk voor de mensen. Ook al is het "maar een gevoel". Misschien bepaald het wel jou manier van leven of je gelukkig bent of niet. Iedereen kent denk ik zijn eigen vorm van geluk.

Ik zocht op internet naar meningen van andere mensen over geluk. Toen vond ik deze site.
137 mensen hebben hierop aangegeven wat voor hun geluk is. In een van de reacties staat: "Geluk is de vrijheid van angsten en verlangen". Dit vind ik een hele mooie zin. Stel je hoeft nergens meer bang voor te zijn? Niet meer bang te zijn wat andere mensen van jou vinden, of misschien van jou blog vinden. Niet meer bang te zijn voor dingen waar je bang voor bent. Ben jij dan gelukkig?

Het laatste woord van de zin is verlangen. Als je nergens meer naar verlangt en nergens bang voor bent. Je denkt nooit, als ik dit nou toch zou hebben. Of als dit er toch geweest zou zijn. Stel je nou eens voor. Je bent rijk, ontzettend rijk. Ben je dan gelukkig? Je kan alles doen wat je wilt. Alles kopen wat je hartje begeert. 6 keer in het jaar op vakantie.
Ik denk niet dat je met meer geld meer "kans"op geluk maakt. (Toch zou ik wel even heel gelukkig en blij zijn als ik de staatsloterij zou winnen). Ik denk dat het gevoel er van binnen moet zijn om gelukkig te zijn. Het zit niet in geld, of in andere mensen. Geluk zit in jezelf. Geluk moet je zelf "creĆ«ren".
Ik kan nog steeds geen antwoord geven op de vraag : "Wanneer ben jij gelukkig"? Ik denk dat daar voor mij geen antwoord op is. Geluk moet je overkomen. Moet van binnen zitten. Maar wanneer ik gelukkig ben? Ik denk dat dat iets onbewust is. Ik kan heel gelukkig zijn als ik aan het bloggen ben, of als ik jullie lieve reacties lees. Ik kan ook gelukkig zijn als ik iets heel moois koop. Iets wat ik al heel lang wilde hebben, en het nu eindelijk heb. Ook kan ik gelukkig zijn als ik tv kijk met mensen die ik lief heb. Geluk is iets wat je overkomt. Geluk is jezelf zijn.

Weet jij wat jou "geluk" is?

5 opmerkingen:

  1. Leuk artikel! Hopelijk haal ik hier mee geluk uit, leuk plaatje van Guus geluk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi artikel! Ik vind dat mensen dankbaar moeten zijn voor wat ze hebben. Als ze daarbij stilstaan dan voelen ze ook een enorm gevoel van geluk. =)

    http://www.bloglovin.com/blog/13049789

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven! Ik denk ook dat je een groot deel van je geluk zelf in de hand hebt. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat geluk het leven mooi maakt. Het is er soms en kan spontaan als sneeuw voor de zon verdwijnen. Je zal er nooit aan wennen, dat gevoel dat je voor 5 minuten de hele wereld aan kan. Heerlijk! Zo blijft geluk geluk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geluk heeft voor iedereen een andere definitie. En dat je zelf moet zorgen voor dat geluk. Liefs, Roxanne/Peachlife.nl

    BeantwoordenVerwijderen